FORMAT TERKINI BAHASA ARAB PMR 2010- satu analisis



Format yang tidak terjangka oleh sesiapa akan dilaksanakan pada tahun ini juga, bagi pelajar ia merupakan  tekanan bagi guru dah tentulah cabaran yang sangat besar yang perlu dipikul dan digalas supaya semua anak didik mampu untuk memahami dan menjawab dengan baik. Pun begitu setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya , lihatlah dengan mata hati dan akal fikiran dan tajam insyaallah kita akan pasti dapat melihatnya......


Bagi  ustaz format baru memberi banyak peluang kepada pelajar-pelajar untuk mencapai skor yang tinggi , barangkali skop pemikiran masih lagi bercampur2 dengan bentuk dan arahan-arahan soalan terdahulu... Apa yang perlu dilakukan ialah banyakkan latih tubi dan memahami kehendak soalan sebaik mungkin, begitu jugalah apa yang berlaku pada anak-anak murid ustaz , lain yang disuruh lain yang dibuat... buat ayat situasi .. tapi yang ditulisnya terjemahan dari b. melayu. dari 30 pelajar 2 sahaja yang memenuhi kehendak soalan .... adusssss CABARAN ...CABARAN..... 
Sedikit panduan menjawab yang ustaz dapat amati sepanjang menyampaikan ceramah menjawab dan mendengar ceramah menjawab dari rakan2 lain, moga2 dapat manafaat.

BAHAGIAN A
soalan 1 dan 2 (pilih satu sahaja)

(أ) Soalan sepenuhnya tajuk-tajuk nahu tatabahasa arab asas lebih kurang 30 tajuk , nampak mudah , pilih sahaja jawapan seperti soalan objektif namun 3 perkara perlu diambil kira:
                   1. salah pilih maka hilang markah sepenuhnya
                   2. salah jawab pun hilang markah  contoh membulat sahaja jawapan tanpa tulis di tempat kosong
                   3. pastikan memilih soalan 1 atau 2 yang benar-benar mudah, menjawab kedua-duanya boleh                    
                       menyebabkan masa banyak terbuang.

(ب) masih lagi soalan berkaitan nahu , cuma bentuknya sedikit berbeza.. pelajar diminta untuk membuat kebiasaannya 2 perubahan berdasarkan ayat contoh yang diberi , pada soalan ini pelajar perlu:
                    1. menguasai perubahan-perubahan dhomir هو هما هم هي... 
                    2. menguasai feel madhi , mudhorik dan amar dengan baik.
* sebaiknya hafal jadual-jadual yang berkaitan secara ringkas dan tulis kembali pada kertas soalan sebagai panduan(khusus bagi pelajar yang tidak menguasai sepenuhnya)


1 comment:

  1. Assalamualaikun ustaz.. Panduan bahagian B ada x?

    ReplyDelete